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[ 기타 ] 여성계 입장에서 보는 생명윤리

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논문명(국문)
논문명(영문)
저자 정은지
발행기관 한국과학기술단체총연합회
초록
Present research, in using NIE (Newspaper In Education) as teaching method, aims to help conduct education in bio-ethics more effectively than is formally being treated at present. For this end, theoretical background for NIE is first examined, followed by an analysis of those sections in current textbooks of Biology I, II, and Advanced Biology for high school students which are devoted to ethical issues in developing bio-science. Additionally, present research surveys articles on bio-ethics in the newspapers and applies them to bio-ethics classes for students, resulting in construction of a teaching model which not only increases students' consciousness for bio-ethics but also improves their writing skills.


 In an NIE class, students can fulfill their structural perspectives by valuing the process of finding and constructing information on their own. Moreover, since most newspapers deal with social science and technical aspects rather than pure scientific research, they can become effective as a teaching tool, showing students the interconnection found among science, technique, and society. This is in fulfillment of the viewpoint emphasized in STS education.


 Thus NIE education can be defined as structuralism and an effective teaching & learning method in STS education.


 Based on such understanding, setting the contents for bio-ethics provided in the chapter <biology and human's future> in textbooks of Biology I and II as the teaching material for NIE class, a teaching model applying NIE can be constructed as the following process: presentation of problem, investigation of problem, research for solution of problem, suggested plans for solution of problem, and practice.


 Through retrieval of newspaper articles usable as teaching data, a total of 327 articles from 5 different general daily papers are secured. Then they are categorized according to the section in which they are reported. This shows that articles related to bio-science are reported more often in social, rather than scientific or technical sections. This indicates that the development of bio-science has spurred great social and ethical interest in our society.


 In using newspapers as teaching data, the teacher, in order not to misguide his or her students, needs to select proper kinds of data, while always maintaining a neutral viewpoint. Moreover, in an NIE class, the teacher, rather than merely transmitting factual knowledge to his or her students, should try to guide the students so that they can acquire knowledge on their own, offer explanations related to technical terms, and try best to answer the questions asked by the students.


 In present research, employment of NIE as one of the methods in inducing curiosity from students through relating textbook contents with their actual daily lives, can deliver what's in the textbooks to the students more effortlessly and creatively. Moreover, besides textbooks, students can acquire a broader range of knowledge using newspapers as their second textbook, inducing a self-led learning in which they can organize their thoughts on their own. This is how an NIE class can be effective for high school learning.


 Moreover, asking students to scrap further newspaper articles on bio-ethics as their assignment for class, inducing them to write on the pros and cons on a certain topic, and helping them come up with problems and solutions for that topic will be meaningful in developing their logical reasoning and self-led learning abilities.


 


본 연구는 교수법의 일종인 NIE(Newspaper In Education)를 활용하여 학교에서 형식적으로 이루어지는 생명윤리 교육을 좀 더 효과적으로 이루어지도록 하는 데 목적을 두었다. 따라서 NIE의 이론적 근거를 고찰하고, 고등학교 생물Ⅰ, 생물Ⅱ, 고급생물 교과서의 생명과학의 발전에 따른 윤리적 문제를 다룬 부분을 분석하였다. 또한 신문에서 생명윤리에 관한 기사를검색하여 이를 학생들의 생명윤리 수업에 적용하여, 학생의 생명윤리 인식의 함양 뿐만 아니라 나아가 글쓰기 수업까지 가능하도록 수업모형을 구성하였다.


 NIE 수업에서는 학습자가 자신이 정보를 스스로 찾고 구성하는 과정을 중요하게 여김으로서 구성주의 관점을 충족시킨다. 또한 신문에서는 순수 과학의 내용보다는 과학과 사회, 기술의 개발 등과 같은 내용을 다루므로 학생에게 과학, 기술, 사회의 연관성을 학습하는 데 효과적이므로 STS 교육의 관점을 충족시킨다.


 따라서 NIE 교육은 구성주의, STS 교육의 효과적인 교수-학습법이라고 할 수 있다.


 이를 바탕으로 생물Ⅰ, 생물Ⅱ 교과서의 「생물학과 인간의 미래」 단원에서 제시한 생명윤리를 NIE 수업을 할 수 있는 단원으로 설정하고 NIE를 적용한 수업모형을 구성하였다.


 학습 자료로 활용할 수 있는 신문기사를 검색하여 5개 종합 일간지에서 총 327건의 기사를 얻었다. 또한 이를 게재 지면으로 분류하였는데 생명과학에 관련된 기사가 과학·기술면 보다는 사회면에 실린 비율이 더 높았다. 과학의 발달에 따른 사회적, 윤리적 문제가 생명과학의 발달할수록 문제가 되어 왔기 때문이다.


 교사는 신문기사를 수업자료로 활용하기 위해서 학생에게 오개념을 심어주지 않도록하기 위해 항상 중립적인 입장에서 공정한 자료를 선별하도록 해야 할 것이다. 또한 NIE 수업에서 교사는 학생에게 직접 지식을 전달하기 보다는 학생 스스로 지식을 얻기 위한 안내자 역할을 하고, 어려운 용어를 풀이해주며, 학생의 질문에 답하기 위한 노력을 해야한다.


 본 연구에서는 교과목을 우리의 실생활의 사건과 연계시켜서 학생의 흥미를 유발시키는 방법 중 하나인 NIE를 이용하여 쉽고 재미있게 교과서의 내용을 전달할 수 있다. 또한 학생은 교과서의 지식과 신문이라는 또다른 교과서를 이용하여 폭넓은 지식을 획득하고 자신의 생각을 스스로 정리할 수 있는 자기주도적인 학습을 이끌어 낼 수 있다는 점에서 NIE 학습은 효과적이다.


 본 연구에서는 교과수업을 흥미있게 진행시키기 위해 수업 시작 후 10~20분 동안 교사가 찾은 신문기사를 찾아 학생에게 보여주고 간단히 설명함으로서 수업내용과 실생활의 연계성과 최신의 정보를 제공하는데 의의를 두었다.


 또한 학습과제로 수업시간에 제공한 신문기사를 토대로 생명윤리에 관련된 신문기사를 더 찾아서 한 가지 주제에 대해 찬성과 반대 입장에서 글쓰기를 하도록 함으로서, 한 가지 주제에 대한 문제점과 해결과정을 이끌어내도록 하여 학생의 논리적 사고력과 자기 주도적 학습능력을 이끌어내는데 의의를 두었다.
목차
Ⅰ. 서론 = 1


1. 연구의 목적과 필요성 = 1


2. 연구의 내용 = 3


3. 연구의 제한점 = 3


Ⅱ. 이론적 배경 = 4


1. 과학의 윤리적 특성 = 4


2. 신문활용교육(NIE)의 개념과 활용 = 5


1) 개념 및 목적 = 5


① 개념 = 5


② 목적 = 6


③ 신문활용교육의 특성과 교육적 효과 = 7


2) NIE의 발달과정 및 인지도 = 10


① 개요 및 미국의 발달과정 = 10


② 영국 = 11


③ 일본 = 11


④ 한국 = 12


3) 제 7 차 교육과정에서의 NIE = 13


3. 구성주의 교육관 = 14


1) 구성주의와 과학 교수 · 학습에 관한 관점 = 14


2) 구성주의 교수 · 학습의 원칙 = 15


4. STS 교육관 = 16


Ⅲ. 연구 자료 및 방법 = 17


1. 고등학교 생물Ⅰ, 생물Ⅱ, 고급생물 교과서 내 생명윤리 관련 주제 추출 및 분석 방법 = 17


1) 분석 대상 교과서와 생명윤리 관련 주제의 추출 및 분석 = 17


2) 생물Ⅰ, Ⅱ 교과서 내 생명윤리 관련 주제의 추출 및 분석 = 18


3) 고등학교 생물Ⅰ, 생물Ⅱ 교과서 내 생명윤리 관련 주제들의 탐구 활동 유형 분석 = 18


2. 생명과학 단원 관련 신문 기사의 분석 = 18


3. NIE 적용 수업모형의 개발 = 19


4. NIE 적용 수업모형 시안의 고안 = 20


Ⅳ. 연구결과 = 21


1. 고등학교 생물Ⅰ, 생물Ⅱ, 고급생물 교과서의 생명윤리 주제 분석 = 21


(1) 생물Ⅰ 교과서 내 생명윤리 관련 주제 분석 결과 = 21


1) 생물Ⅰ 교과서 내 대단원별 생명윤리 관련 주제 분석 = 21


2) 생물Ⅰ 교과서 내 생명윤리 관련 주제의 탐구 활동 유형 = 24


(2) 생물Ⅱ, 고급생물 교과서 내 생명윤리 관련 주제 분석 결과 = 25


1) 생물Ⅱ, 고급생물 교과서 내 대단원별 생명윤리 관련 주제 분석 = 25


2) 생물Ⅱ 교과서 내 생명윤리 관련 주제의 탐구 활동 유형 = 29


2. 생명윤리에 대한 기사 분석 = 30


1) 생명윤리에 관한 신문 기사 추출 결과 = 31


2) 생명윤리에 관한 신문 기사의 기재 지면 분류 = 42


3. NIE를 적용한 수업모형의 개발 = 43


1) 수업모형 개발을 위한 원칙과 단계 = 43


2) NIE 적용 수업모형 시안 = 45


Ⅴ. 결론 및 제언 = 50


1. 결론 = 50


2. 제언 = 53


참고문헌 = 54


부록 = 56


Abstract = 66
키워드 신문활용교육, 생명윤리, 수업모형, NIE
접근경로 과학과 기술 = The science & technology / v.39 no.2 = no.441, 2006년, pp.70-71
링크(원문URL) http://scholar.ndsl.kr/schDetail.do?cn=JAKO200656605485763
작성자 등록일
출처 연도 2006
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